Çocuk Ortopedisi

bursa-ortopedi-cocuk-ortopedi-m

Çocuk Ortopedisi Nedir?

“Çocuğunuzun Kemik ve Eklem Sağlığı Önemlidir”

Ebeveynler olarak, çocuklarımızın sağlığı söz konusu olduğunda doğal olarak en iyisini istiyoruz. Günümüz modern tıbbında hastalıkların tanısı ve tedavisinde daha iyi sonuç elde etmek için belirli hastalıkları sık gören ve o konuda tecrübeli üst uzmanlık dallarına ihtiyaç duyulmuştur. Ortopedi ve Travmatoloji bilim dalı da bu amaçtan dolayı birçok üst uzmanlık dalına bölünmüştür.

Çocuk Ortopedisi; çocuklarda kemik, eklem, kas ve bağ dokusu gibi kas-iskelet sistemi rahatsızlıklarının teşhisi, tedavisi ve önlenmesiyle ilgilenen bir tıp alanıdır. Çocuklar küçük erişkinler değildir. Anatomik ve fizyolojik olarak erişkinlerden tamamen farklıdır. Kemik gelişimi, büyüme plakları ve diğer tüm özellikler göz önünde bulundurularak özel bir yaklaşım gerektirir.

Çocuğumuz doğum anından erişkinlik dönemine kadar büyürken birçok yapısal değişikliğe de uğrar. Bu değişiklikler gözlemlerimize dayanarak bize normal veya anormal gelebilmektedir. Gözlemlediğimiz sorunların normal bir durum olup olmadığına bir uzman karar vermelidir. Çocuk Ortopedistleri, çocukların kemik, eklem ve kasları ile ilgili uzmanlaşmış doktorlardır ve çocukların sağlıklı bir şekilde büyümelerine ve gelişmelerine yardımcı olmak için gereken uzmanlığa sahiptirler.

Çocuk Ortopedisi’ne Hangi Durumlarda Başvurmak Gerekir?

“Ağrı vücudun bizimle en önemli iletişim aracıdır ve mutlaka önemsenmelidir”

Çocuk Ortopedisi’ne başvurmanın önemli durumları genellikle çocuğunuzun doğuştan gelen veya sonradan gelişen kemik, eklem veya kas sorunları, büyüme bozuklukları, yaralanmalar, ağrılar ve hareket kısıtlılıkları veya oluşum bozuklukları gibi durumları içerir. Özellikle çocuğunuzun normal gelişiminde herhangi bir sorun veya belirti fark ederseniz veya çocuğunuz bir yaralanma geçirirse, çocuk ortopedisine başvurmak önemlidir.

Aşağıdaki durumlar Çocuk Ortopedisi’ne başvurmanız gereken temel durumlardır;

• Çocukta doğumsal veya sonradan oluşan şekil bozuklukları

Çocuk ortopedine başvurmanın önemli olduğu durumlar genellikle çocuğunuzun doğuştan veya sonradan gelişen herhangi bir anomali veya şekil bozukluğunu içerir. Örneğin, doğuştan kalça çıkığı, ayak şekil bozuklukları veya skolyoz gibi omurga şekil bozuklukları, çocuğunuzun normal gelişimini etkileyebilir ve erken müdahale gerektirebilir. Çocuğunuzun kolları ve bacaklarında veya omurgasında şekil bozukluğu doğuştan da olabilir sonradan da gelişebilir.

• Çocukta büyüme ağrıları ve büyüme ile ilgili durumlar

Çocuk kemikleri büyüme için eşsiz bir yapıya sahiptir. Kemikteki büyüme plakları denilen yapılar özellikle bazı dönemlerde çok aktiftir. Bu aktif dönemlerde büyüme plakları streslere de çok hassas olabilir. Büyüme ağrısı hepimizin sık kullandığı bir tabirdir fakat her ağrıya büyüme ağrısı demek bazı hastalıkların erken teşhisinde gecikmeye sebep olabilir. Ağrı, hareketlerde belirgin bir bozukluk ve hareket kısıtlılığı varsa büyüme ağrısı demeden önce mutlaka çocuk ortopedisine başvurmak gereklidir.

• Çocukta yaralanmalar, kırıklar ve çıkıklar

Çocuklar ve gençler çok aktif ve hareketli oldukları için yaralanma ve kazalara da maalesef çok yatkındırlar. Çocukluk dönemi özellikle kırıkların çok sık görüldüğü dönemdir. Çocuk kırıkları çocuk kemiğinin eşsiz yapısı sebebiyle çoğunlukla ameliyatsız tedavi edilebilmektedir. Benzer şekilde elit sporcuların tedavisi de erişkin sporculara göre farklılıklar göstermektedir.

• Çocukta sinir sistemi hastalıkları

Çocuklarda sinir sistemi hastalıkları doğuştan bulgu verebileceği gibi sonradan da belli olabilir. Çocuğun gelişimi sırasında motor sistem dediğimiz hareket sistemi de gelişmektedir. Mesela çocuk yaklaşık 3 aylıkken kafasını tutmaya başlar, 6 aylıktan sonra desteksiz oturmaya başlar ve 1.5 yaşına kadar desteksiz yürüyebilir. Bu basamaklarda hafif gecikmeler olabilir fakat belirgin gerilikler fark edildiğinde Çocuk Nörolojisi ile birlikte Çocuk Ortopedisi tarafından değerlendirme önemlidir.

• Çocukta kemik ve eklem iltihaplanmaları

Kemik ve eklemin mikrobik iltihaplanması yani enfeksiyonu çok sinsi ilerler. Çocukta aynı boğaz iltihabında olduğu gibi halsizlik ve ateş çoğu zaman olur. Bununla birlikte kendi ifade eden çocukta ağrı, üstüne basamama ve bacağına dokundurmama acil olarak ortopediye başvurma sebebidir. Topallayan ve ağrısı olan çocukta eklem iltihaplanmasının mikrobik olup olmadığını belirlemede ve takibinin sürdürülmesinde Çocuk Ortopedisi’ne başvurmanız gerekmektedir. Enfeksiyon, tümör ve romatizma birbiriyle çok karışan durumlardır ve ayırıcı tanı açısından Çocuk Ortopedisi tarafından değerlendirme çok önemlidir.

• Eklem romatizması

Yukarıda bahsettiğimiz gibi çocuklarda romatizma, enfeksiyon ve geçici eklem iltihaplanmaları birbiriyle çok karışır. Çocuk Romatoloji Bilim Dalı çocuklarda romatizmal eklem hastalıklarının tedavisiyle ilgilenmekle beraber Çocuk Ortopedisi eklem ağrısı olan çocukta tanının koyulmasında ve hastanın tedavisinin yapılmasında ve yönlendirilmesinde önemli rol oynar.

• Çocukta tümörler

Çocuklarda tümörler dışarıdan gözle görünüp elle hissedileceği gibi belirti vermeden de görülebilmektedir. Gece ağrısı, istirahat ağrısı veya ani başlayan ağrılar tümörlere has ağrılardır. Tümörler bazen enfeksiyonla da karışabilmektedir. Çocukta ağrı özellikle tümör ihtimali düşünüldüğünde kesinlikle Çocuk Ortopedisi’ne başvuru sebebidir.

Çocuk Ortopedisi Hangi Hastalıkları Tedavi Eder?

Çocuk ortopedisi, çocukların kemik-eklem ve kaslarıyla ilgili hastalıkları tedavi eder. Bunlar arasında; doğuştan anomaliler ve şekil bozuklukları (örn. kalça çıkığı, pes ekinovarus), büyüme bozuklukları (örn. bacak uzunluk farkları), yaralanmalar ve kırıklar, skolyoz gibi omurga eğrilikleri, kemik ve eklemi etkileyen enfeksiyonlar ve tümörler, romatizmal hastalıklar (örn. juvenile idiopatik artrit), genetik bozukluklar ve diğer çeşitli ortopedik rahatsızlıklar bulunur. Çocuk ortopedisi, çocukların büyüme ve gelişmelerini sağlıklı bir şekilde desteklemek ve onların yaşam kalitesini artırmak için bu tür hastalıkların teşhis ve tedavisinde uzmanlaşmıştır.

Çocuk Ortopedisinin ilgilendiği durumlar ve hastalıklar şunlardır:

• Çocuğun kas iskelet sisteminin sağlıklı büyümesi ve gelişmesi
  • Çocukta topallama ve yürüyüş bozuklukları
  • Çocukta omurga eğrilikleri: Skolyoz, kifoz
  • Çocuklarda el problemleri: Fazla parmak, yapışık parmak
  • Kalça çıkığı (Gelişimsel kalça displazisi)
  • Kalça hastalıkları: Perthes hastalığı, femur başı epifiz kayması
  • Kalça ve uyluk şekil bozuklukları: Koksa vara, koksa valga
  • Bacak boy eşitsizlikleri
  • Kemik eğrilikleri: Genu varum, genu valgum
  • Ayak şekil bozuklukları: Pes ekinovarus, Metarsus adduktus
  • Ayak basma problemleri: Düztaban ayak (Pes planus), Çadır ayak (Pes Kavus)